Jesus driver ut onde ånder

KVINNEN FRA FØNIKIA OG HENNES TRO

Markus 7,24-30

Klikk på bilde for å forstørre det.

[Jesus og hans disipler forlater området i Galilea og reiser utenlands til regionen av det syriske Fønikia i nærheten av Tyrus.](Tillegg til bibeltekst)

[Fønikia var i antikken kyststripen langs Syria, mellom Middelhavet og Libanon-fjellene, fra Karmel i sør til Elevtheros i nord. Befolkningen var semitter, i nær slekt med kanaanittene, og selv kalte de seg kanaanitter (https://snl.no/Fønikia, Dato:05.01.19)]

Klikk på bilde for å forstørre det.

Jesus brøt opp og drog derfra til landet omkring Tyrus (Mark 7,24)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Der tok han inn i et hus og ønsket ikke at noen skulle få vite det; men det kunne ikke holdes skjult (Mark 7,24)

Klikk på bilde for å forstørre det.

En kvinne der på stedet hadde en datter som var besatt av en uren ånd. Straks hun fikk høre om Jesus, kom hun og kastet seg ned for hans føtter (Mark 7,25)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Denne kvinnen var ikke jøde, hun var fra landet der, Fønikia i Syria. Hun bad ham drive den onde ånd ut av datteren (Mark 7,26)

[Kvinnen var gresk, født i Fønikia i Syria, og ble av Jødene foraktet som hedninger (Tillegg til bibeltekst)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Jesus sa til henne: "La først barna bli mette. Det er ikke rett å ta brødet fra barna og gi det til hundene." (Mark 7,27)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Kvinnen svarte: "Det er sant, Herre, men hundene under bordet spiser jo smulene etter barna." (Mark 7,28)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Da sa han til henne: "Siden du sa dette, kan du gå hjem; den onde ånd er fart ut av din datter." (Mark 7,29)

Klikk på bilde for å forstørre det.

Hun gikk hjem og fant barnet liggende på sengen; den urene ånd var fart ut (Mark 7,30)