Det negative bevis

DET NEGATIVE BEVIS

Predikant, Severin Larsen, F: 1863

Etterligningen  - et vitnesbyrd om originalen

av Severin Larsen

Det som gjerne vil følge ved siden av forkynnelsen om salvelsen eller et dypere nådeliv med Gud er uekte åndelige strømninger. - Så var det i apostlenes tid, så er det nå. Og årsaken hvorfor det er uforandret, er at en levende kristendom har til alle tider samme fiender å kjémpe med; nemlig ondskapens åndehær i himmelrommet.

Så enfoldige er vi, at vi tror på legioner av usynlige krefter i åndens verden. Og det er en stor krigslist av dem, at så fort som det kommer noe fram på det åndelige område, som er av gammel ekte natur, da sendes en masse saker fram, som får utseénde av å være av samme slag, men som er helt uekte i kvalitet. Og da de fleste mennesker ikke er kommen lengre enn å tro på religionen gjennom andre - så lykkes det fienden utmerket å få folket bortvendt fra det ekte gjennom å vise hvordan det uekte er.  Med faderlig omsorg springer verdens gud, som er satan, omkring og forteller folket hvor farlige Guds rikdommer er, fordi han selv har sendt ut etterlignet mynt. Og fordi at de fleste mennesker tror på hva de ser og hører iblant de kristne istedenfor å tro på frelsen gjennom Bibelen, så lykkes det satan utmerket å få folket bort fra det virkelige.

Formkristendom og seremoniell religiøsitet, den blir ikke så mye etterlignet, og den er i det hele tatt uekte. De som driver med den slags, har gjerne sine guder utenfor sin religion. Det vil si: deres hjerter er bundet ved noe annet enn ved Gud og hans frelse.

Men det skal vi alltid merke oss, at så fort som den sanne og virkelige Gudstilbedelse åpenbares, vil der være mange mennesker ferdige til å eksperimentere med samme tilbedelse, uten at de eier noen åndelig grunn å stå på.

Det er i grunnen ikke noen vanære for de dype sannheter i kristendommen at folk vil stjele dem for det beviser at det er verdier i dem.  Folk som har tilbøyelighet til å stjele, ser alltid etter det mest verdifulle. Og det er i grunnen en ære for Jesu Kristi religion, at det er så mange som har tatt den i bekjennelse, uten å eie den i hjertet.

Der kommer folk og forteller oss at de har kastet Gud og kristendommen fra seg. Ja, men er det sant? Har de kastet noe fra seg, så måtte de ha hatt hva de kastet. Folk kan aldri kaste fra seg det de aldri har hatt. Og vi kjenner svært få mennesker som har eiet det og som har kastet Gud og hans frelse bak seg. Derimot kjenner vi ikke så få som tilsynelatende har kastet kristendommen bak seg, men de eide den aldri. De hadde stjålet den og nå la de tyvegodset fra seg. Og det var jo ikke mere enn hva de burde gjøre.

Det er vel neppe noe i verden, som har vært mere misbrukt enn kristendommen og ikke minst de sannheter i Kristi lære som er beregnet på å føre menneskene inn i et lykkelig liv.

Således har læren om et renset liv og Åndens fylde blitt misbrukt på den mest fordervende og nedbrytende måte. Ja så misbrukt at om man kommer til en plass med evangeliet, der sådanne umodne mennesker har lekt med høye sannheter, vil det nesten ikke være mulig å preke den side av ordet. Folk blir redde med en gang de får høre noe i den retning, da de har sett for mye av den slags som seiler under falsk flagg.

Det som gjerne vil følge med helliggjørelsesbevegelsen er forkynnere som ikke har vært skikket til å lære andre. Det var folk som så og kjente, at den side av evangeliet hadde lett for å slå an hos mange mennesker, og ofte hos dem som hadde de svakeste karakterer.

Så tok mange disse sannheter og ville preke dem, da det var noe å vinne på det.

Men det var en feil ved disse forkynnere: Gud hadde ikke sendt dem. Og selv om de hørte Gud til, så at de var barn av den Høyeste, så hadde de dog gått for tidlig ut. De skulle ventet til de selv hadde opplevd det de ville preket og ikke alene opplevd det, men også satt seg inn i de naturlover hvoretter Gudslivet skal reguleres og vokse fram til den fullmodne alder.

Hvor sant er ikke Guds ord i alt!  Og hva sier Bibelen?  "Betro det til pålitelige mennesker, skikket til å lære andre."

Kilde: Fra bladet Missionæren nr. 6 - juni og juli 1946.